لوگو چیست؟

لوگو و انواع آن حداقل زمان خواندن : 7 دقیقه

توسط مدیرسایت به مقالات در اکتبر 16, 2019

در این مقاله بهتون می گم که لوگو چیست؟ به تاریخچه لوگو ها بر می گردیم. و انواع لوگو رو صفر تا صد برسی می کنیم. در آخر هم تفاوت لوگو و آرم رو می گم.| انواع لوگو و روش های طراحی آن | چطور لوگو بسازیم؟

سلام!

یادم میاد سر کلاس هنر بهترین استادم بودم. که استاد گفته بود: ((هر کسی ۴ طرح بکشد و برای جلسه بعد به کلاس بیاورد)).
آن زمان من تعدادی لوگو که قبلا با فتوشاپ طراحی کرده بودم، را روی برگه آوردم. و از این کار بسیار خوشحال بودم. و روز بعد …
اجازه بدین قبل از شروع بگم لوگو رو با آرم اشتباه نگیرین!!! که خیلی ها فکر می کنند یکی هستند.

خوب اجازه بدین شروع کنیم.

لوگو چیست؟

 

logo adidas
logo adidas

لوگو از یک یا مجموعه‌ای از اشکال هندسی تشکیل شده که با توجه به خلاقیت طراح و زمینه کاری شرکت مورد نظر طراحی می‌شود.
لوگو نقش مهمی در هویت سازی، محبوبیت و معرفی یک سازمان دارد و هر چه این طرح زیباتر و ساده تر باشد. تاثیر بسیار بیشتری خواهد گذاشت.
لوگو در واقع مفهوم، امضا و ردپای یک برند می باشد.

اگه دقیق نمی دونی چه اسمی برای برند خودتون بزارین پیشنهاد می کنم.
مقاله انتخاب اسم برند مناسب را بخوانید.

طراح لوگو، باید به صورت کلی و جزئی زمینه کاری برند و هدف آن را برسی کند، سپس با ایده‌ی خود شروع به طراحی کند.
از آنجایی که لوگو، چهره یک شرکت را مشخص می کند؛ باید در طراحی آن زمان و دقت بالایی گذاشت.
این طرح، باید بتواند داستان یک برند یا سازمان را بگوید و در ذهن مخاطب ماندگار شود.

 

Jacob Cass درباره استفاده از لوگو ها می گوید:

((به لوگوها همانند انسان ها بنگرید، ما انسان ها ترجیح می دهیم که به اسم خود صدا زده شویم تا اینکه به کمک یک عبارت توصیفی گیج کننده و فراموش شدنی همانند پسری که همیشه لباس صورتی بر تن دارد، به ما اشاره شود)). بنابراین می توان گفت که لوگو ها نباید توصیف کننده این باشند که آن کسب و کار خاص دقیقا چه کاری انجام می دهد؛ بلکه باید هویتی ایجاد کند که قابل شناسایی و ماندگار در ذهن باشند.

 

calligraphy
calligraphy

 

 

 

نکته: به صورت بسیار عجیبی ما ایرانی ها فکر می کنیم که کالیگرافی و تایپوگرافی به معنای سایه زنی می باشد.

بعضی از گرافیست ها از این دو روش برای طراحی لوگو تایپ استفاده می کنند.

کالیگرافی به معنای خوشنویسی می باشد.
تایپوگرافی به معنای چیدمان حروف می باشد.

 

 

 

 

 

 

تاریخچه لوگو

تاریخچه طراحی لوگو به زمان های زیادی برمی گردد کمی فکر کنید؟!
بله، در گذشته برای القای مفاهیم از تصاویر به طرق مختلف مثل سنگ نوشته ها نقاشی هایی که روی کوه ها می کشیدند به هدف خود می رسیدند.

خط میخی
خط میخی

اولین آرم که توسط تاریخ دانان و محققان باستان شناسی و کشف شده است، مربوط به دوران یونان باستان است. در آن زمان از کلمه آرم استفاده می شد که این واژه ریشه یونانی دارد.
یونیان برای دریافت پیام های پنهانی خود در قلمرو پادشاهی از آرم یا لوگو استفاده می کنند. همچنین برای معرفی بهتر قوانین هم از لوگو استفاده می کردند. بسیاری از سکه های به جامانده از دوران یونان و روم باستان دارای لوگوهایی مربوط به پادشاهان عصر خود هستند. آنها با هدف های مختلفی از لوگو استفاده می کردند.

آشوری ها به عنوان اولین سازندگان فولاد نیز استفاده زیادی از لوگو کرده اند. در میان چینی ها، مصر و بابل نیز برای برقراری ارتباط با یکدیگر از لوگو استفاده می کردند. لوگوها به شکل کلماتی بود که می توانست پیام آنها را منتقل کند.
اگر کمی به جلوتر بیایم، در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی هم لوگوها مورد استفاده قرار گرفته اند. در این دوران از علائم تجاری برای کار صنعت گری، بازرگانی و کشاورزی استفاده می شد. استفاده تجاری از لوگوها از همین زمان آغاز شد.
برای مثال کشاورزان با استفاده از تمبرهایی که با آهن داغ درست می کردند، روی گاوهای خود حک می کردند تا آنها را از گاوهای دیگر کشاورزان متمایز کنند.
طراحی لوگو در طول انقلاب صنعتی انقلاب صنعتی از قرن ۱۸ میلادی آغاز شد و از همین دوران آرم و نام تجاری رشد بیشتری پیدا کرد. کسب و کارها گسترش یافت و از همین دوران فرهنگ نام تجاری و استفاده از لوگو هم افزایش پیدا کرد.

با گسترش تولیدات و تجارت، محصولات متفاوت و متعددی وارد بازار شد که هر یک به آرام و لوگو نیاز پیدا کردند تا از هم متمایز شوند. با ظواهر فناوری طراحی لوگو، صنعت تجارت کامل تر شد. افزایش هنرهای تجسمی و فرآیند لیتوگرافی به روند طراحی لوگو اضافه شد.
به تدریج در اواخر دهه ۱۸۹۰ راه جدیدتری پیدا کرد و لوگوهای تجاری راه جدید خود را پیدا کرد. یکی از آرم های تجاری این دوره، لوگوی راک جبل الطارق بود که به عنوان یکی از لوگوهای موفق به شمار می رود. پس از آن لوگوی تجاری RCA نیشتر بود که برای محصولات گرامافون استفاده می شود.

دسته بندی انواع لوگو ها:

لوگو نوشتاری (لوگو تایپ)
لوگو مونوگرام (لوگو با حرف اول نام برند)
لوگو تصویری(لوگو کاراکتری)
نماد (سمبلیک)
لوگو ترکیبی (شامل لوگو تایپ+آرم)

 

لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ چیست؟

استارینو
استارینو

در این نوع لوگو ها که طراح معمولا اقدام به طراحی یک فونت خاص (مثل:خندوانه) می کند. در این نوع باید دقت کرد که طراحی هایی با معنا ، مفهوم و المان هایی مرتبط با حوزه کاری مورد نظر ساخته شود.
دقت کنید که در طراحی خود از رنگ های لذت بخشی استفاده کنید که چشم را نزند.
همچنین اصل خوانایی را رعایت کنید به صورتی که حتی زمان زیادی را برای آن صرف کنید و بسیار هم زیبا باشد ولی خوانا نباشد کاملا بی ارزش می باشد.
نکته دیگر که در قبلا هم گفتم اصل سادگی می باشد. تا در ذهن مخاطب بماند. وتاثیرش را بگذارد.

سادگی

سیر تحول لوگو اینستاگرام
سیر تحول لوگو اینستاگرام

اگر دقت کنید تقریبا تمام شرکت های توسعه یافته مثلا اینستاگرام که خیلی دیگه معروفه از زمانی که ساخته شد تا به امروز روند ساده شدن لوگو خود را طی کرده
مثلا همین لوگو استارینو رو نگاه کنید!!!!

تاریخچه لوگو اپل
تاریخچه لوگو اپل
سیر تحول لوگو گوگل
سیر تحول لوگو گوگل

digikala

 

 

لوگو مونوگرام چیست؟

در این نوع لوگو که دو حرف اول اسم به عنوان لوگو قرار می گیرد. که بیشتر دو حرف اول را با طراحی های خلاقانه یا همان روش لوگوتایپ در کنار هم قرار می دهند.
مثلا: دیجیکالا ، بامیلو و…

 

علی‌بابا

لوگو تصویری یا کارکتری چیست؟

طراحی این نوع لوگوها به مهارت بالا و تجربه بالایی نیاز دارد. که طراح باید آیکونی که اولا تکراری نباشد و درضمن بیان کننده فعالیت ها یا اهداف آن شرکت باشد. و در عین حال بازم این کلمه معروفم رو تکرار می کنم ساده باشد تا در ذهن بماند.
ساخت لوگو تصویری نیازمند ضربه‌ی نسبتا مهلکی به بودجه شرکت می باشد.(البته نه در ایران) اما با این حال تاثیر آن در مخاطب و ماندگاری آن نیز به مراتب بیشتر می باشد.

 

 

 

 

اینماد

 

 

نماد یا سمبلیک چیست؟

این نوع لوگو ها برای سازمان های دارای اعتبار طراحی می شوند. مثل سازمان های دولتی و بانک ها و…

 

 

 

لوگو آپارات

لوگو زرین پال

لوگو ترکیبی چیست؟

 

 

این نوع لوگو که از اسمش مشخص هست از ترکیب موارد ذکر شده ساخته شده و کاربردش هم بیشتر می باشد.

مثل:آپارات، زرین پال و…

 

 

 

 

تفاوت لوگو و آرم
تفاوت لوگو و آرم

و اما

تفاوت آرم و لوگو

می توان گفت که طراحی لوگو به کار بردن کامل خلاقیت می باشد. و مخاطب با دیدن لوگو نمی تواند تشخیص دهد که مربوط به چه شرکتی می باشد.(مگه اینکه لوگو تایپ باشه یا از قبل شناخته شده باشه!!!)
در حالی که آرم، خلاقیت بسیار کم یا اصلا ندارد و مشخص هست که مربوط به چه شرکتی می باشد. چون معمولا همراه با اسم ساخته می شود.

 

 

 

 

 

 

 

اگر تمایل به دانلود مقاله به صورت شکیل و زیبا دارید.

دانلود نسخه pdf 

0/5 (0 Reviews)

دسته های بلاگ

نظرات ارزشمند خود را به اشتراک بگذارید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.