×

خلاصه ویژه کتاب آیین زندگی (اخلاق کاربردی) احمدحسین شریفی

رایگان هزار تومان
  • دسترسی به فایل محصول به صورت مادام‌العمر
  • ۶ ماه پشتیبانی کاملا رایگان و تضمین شده
  • حل سوالات و ابهامات قبل از خرید 09332251743
محصول مورد تایید است
امتیاز محصول
استارینو
545 فروش

دانلود رایگان خلاصه کتاب آیین زندگی (اخلاق کاربردی) احمدحسین شریفی

دانلود رایگان خلاصه کتاب آیین زندگی (اخلاق کاربردی) احمدحسین شریفی

توضیحات

 

کتاب آیین زندگی (اخلاق کاربردی) یکی از کتاب های عمومی، از کتب عمومی دانشگاه ها می باشد. و این درس را باید بگذرانیم. به دلیل زیاد محتوا کتاب بیشتر افراد به دنبال خلاصه آن هستند.

استارینو خلاصه جامع و کاملی از این کتاب به همراه سوالات و تست هایی جامع همراه با پاسخ آماده کرده. تا دیگر شب امتحان با خیال راحت خلاصه را بخوانید. و نمره بگیرید.


خلاصه سایر کتاب های عمومی

خلاصه و نمونه سوالات کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی زهرا اسلامی فرد

خلاصه و نمونه سوالات کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی فاطمه جان احمدی


استارینو این بار ۲ نوع خلاصه از یک کتاب را آماده کرده امیدواریم که راضی باشید.

۱- خلاصه به صورت پاورپوینت که برای تهیه آن به صورت رایگان این محصول را بخرید.

۲-خلاصه متنی

 

 

دانلود رایگان خلاصه کتاب آیین زندگی (اخلاق کاربردی) احمدحسین شریفی

 


خلاصه سایر کتاب های عمومی

خلاصه کتاب تاریخ امامت دکتر اصغر منتظرالقائم ویراست دوم pdf+خود کتاب+نمونه سوال

دانلود خلاصه و نمونه سوالات کتاب اخلاق اسلامی مبانی و مفاهیم دیلمی و آذربایجانی


 

 خلاصه کتاب اخلاق کاربردی (آیین زندگی)

 بحث اخلاق دانش اندوزی از دیدگاه روایات

پیامبر (ص) : برتری علم به عابد چون برتری خورشید است نسبت به سیاره است. ( برتري ماه شب ۱۴ برساير ستارگان ).

امام باقر (ع) : برای معلم خوبیها : همه جنبدگان زمینی ، ماهیان دریا ، جانداران فضا ، همه آسمانی ، همه زمینیها ، طلب استغفار می کنند , پاداش یاددهنده ویادگیرنده برابر است.

 به لحاظ  ضرورت یاد گیری علم مطلق است یا مقید ؟ مطلق است. ” الحکمة ضالّةُ المؤمن “ دانش را فراگيريد هرچند دردست منافق باشد . 

 منظور از اینکه فرا گیری علم ، مطلوبیت ذاتی ندارد چیست ؟داشتن هر نوع علمی انسان را به سعادت نمی رساند . مثل نظر پیامبر(ص) درباره فردی که علم نسب شناسی داشتند فرمود نه  نداشتن این علم به فرد ضرری می رساند و نه  دانستن آن همیشه مفید است .

 پارسایی و دانش اندوزی ” اَن تَتَّقُوا الله یَجْعَلْ لَکُمْ فُرقاناً ” اگر تقوا داشته باشید،خداوند به شما قدرت تشخیص حق از باطل میدهد.(انفال۲۹)

بازگرداندن روح آدمي به حالت پاكي و صداقتِ نخستين و فطري اش ، فراگيري و پذيرش حقايق سهل شود . ارضاي مساوي و عادلانه همه نيروهاي نفساني ( ارضاي معقول خواسته هاي همه قواي دروني )

 * موانع دستیابی به علم حقیقی

۱٫ پیروی از حدس و گمان

” ولا تقف ما لیس لک به علم ما ” بدان از آنچه که علم نداری پیروی نکن ،  بنابراین یکی از موانع دستیابی به علم حقیقی حدس و گمان است. قل هل عندكم من علم فتخرجوه لنا ان تتبعون الا الظن وان انتم الا تخرصون ( انعام ۱۴۸)  نتيجه پيروي از حدس و گمان و ظن = دروغ

۲ تقلید کورکورانه   برخی از مردم نه تنها در مسایل جزئی زندگی مانند نوع پوشش بلکه در مسایل کلی و حیاتی نیز از دیگران تقلید  می کنند. و همین امر مانع تحصیل علم واقعی می شود.

تقلید مذموم : (نکوهنده) که انسان را گمراهی می کشاند       تقلید ممدوح : (پسندیده) یعنی مراجعه به متخصص

۳٫ شتاب زدگی گاهی انسان به محض فراهم آمدن اطلاعات اندک درباره کسب موضوع، نتیجه گیری می کند و تصور می کند که به همه جوانب احاطه پیدا کرده است. و همين قضاوت با اطلاعات اندک بتصور اينکه همه چيز را درک کرده است از رسيدن به واقعيّت نگه می دارد. امام علي (ع) : از شتابزدگی بپرهیز؛زیرا شتاب زدگی درکارها موجب می شود که انسان به هدف نرسد و کارش ستوده نباشد .

۴. تمایلات نفسانی حب و بغض ها و جهت گیری های تعصّب آمیز، مسیر تعلیم و تفکّر را منحرف کرده و انسان را از کشف حقیقت و درک درستی یا نادرستی امور باز می دارد. حضرت علی (ع) فرمودند :« َ مَنْ عَشِقَ شَيْئاً أَعْشَى بَصَرَهُ وَ أَمْرَضَ قَلْبَه » يعنی ” هرکس عاشق چيزی شود چشم او را کور و قبلش را بيمار می کند.”

 آداب اخلاقی آموختن  ( انگيزه الهي –  انتخاب استادشايسته- رعايت اولويتها – خوب گوش دادن – پرسش و پرسشگري

  اخلاص پیامبر(ص) فرمودند : « مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَباحَاً جَرَّتْ يَنَابِيعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.» يعنی ” هرکس چهل روز برای خدا کار کند چشمه های حکمت از قلب او به زبان جاری شود.” براساس نظام اخلاقی اسلام تنها حسن فعلی یعنی خوب بودن کار کافی نیست بلکه باید حسن فاعلی يعنی نيت خوب نیز همراه آن باشد. بنابراین در اسلام آن کاری اخلاقی است که صرفاً برای جلب رضای خدا باشد و جلب رضایت خدا نیز خود دارای مراتب متفاوت است.

درجايي كه پاسخ را نمي داني بگو (( نمي دانم )) – در روز قيامت استاد را به ( جهنم ) مي برند و شاگرد به ( بهشت ) دليل=  استاد : ماديگران را به كار خير فرمان داديم و خود به آن عمل نكرديم .

نشانه نيت الهي :

 ۱- ذلت دروني اش دربرابر خودش ( كم بيني اش در برابر خودش ) ۲- تواضعش در برابر مردم ( افزايش مي يابد )  ۳- خوف و خشيتش در برابر خدا  ( افزايش مي يابد )   =  درنتيجه انسان از عملش مي تواند بهره برد .

 خصوصیات شنوده خوب ( خوب گوش دادن )

۱- درسخنان گوینده دقت لازم را داشته باشد. ۲- بردبار و شکیباوخستگي ناپذير باشد.  ۳- نكات اصلي گوینده را در یابد. (مناقشه درمثال نكند)

رعايت اولویتها : اولويتها را رعایت کند چرا که عمر محدود است و کار زیاد. شهيد اوّل فرمود:«وَمِنَ الخُسرانِ صَرفُ الزَمانِ فِی المُباحِ و اِن قَلَّ » يعنی صرف نمودن وقت در کارهای مباح گرچه اندک باشد خسران است.

پرسش وپرسشگری : پرسش اگر برای کشف حقیقت باشد نه تنها از فضایل اخلاقی است بلکه در گاهی از اوقات از نظر شرعی واجب است. پیامبراسلام(ص) فرمودند : دانش چون گنجی است که کلید آن پرسش و پرسشگری است( كليد خزائن و گنجينه دانش پرسش است)         آداب : ۱-پرسش براي مچ گيري نباشد ۲-گره از كار بگشايد نه اينكه مشكل ايجادكند .

 خصوصیات استاد شایسته از دید گاه پیامبر اسلام (ص)

۱- شاگردان خود را بسوی علم دانش راهنمایی کند و از جهل دور نگاه دارد. ( از جهل به علم مي كشاند )

۲- به آنها درس تواضع و فروتنی دهدوازتکبردورنگاه دارد. (ازتكبر به تواضع دعوت ميكند)۳- آنها را ازچابلوسی برحذر دارد.(از حيله گري به خلوص)           ۴- شاگردان با دیدن او به یاد خدا بیفتند.

انتخاب استاد شايسته : امام باقر (ع) : فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏طَعامِهِ : منظور از طعام علم است . انسان بايد مواظب باشد علمش را از چه كسي ميگيرد.

ضبط و نگارش مطالب : يادداشت برداري – پيامبر اكرم ( ص) : علم را در زنجير كنيد (نگارش ) – ( اِسْتَعِن بِيَمينِك : از دستت كمك بگير )

تواضع دربرابر استاد : هل يستوي الذين يعلمون والذين لايعلمون : آيا دانايان همسنگ نادانايان هستند ؟ حرمت علما همانند شهیدان و صدیقان است .  احترام به علما همانند تکریم خداوند متعادل است . توجه به علما موجب پیشرفت انسان است .

دانش اندوزی و خودشناسی : در اسلام خودشناسی از اهمیت ویژگی بر خورد دار است بطوری که در روایات آمده است ( خود شناسی = خدا شناسی ) و یا خدا فرموده : ای کسانی که ایمان آورده ای ، نفس های خود را مراقبت کنید. (معرفه النفس انفع المعارف : خودشناسي سودمندترين دانشهاست ) – ( افضل المعرفه ، معرفه الانسان بنفسه : برترين دانشها خودشناسي است . ) –  (نهايه المعرفه ، ان يعرف المرء نفسه : غايت دانش خود شناسي است.)–(من عرف نفسه فقد عرف ربه : هركس خود رابشناسد خداي خود را مي شناسد) خودشناسي واجب عيني است ( واجب كفايي برديگران واجب نيست . )  –  شناخت نفس ، نمازخواندن نيز واجب عيني است .

فصل دوم : حذف

فصل سوم : اخلاق نقد

بانظرات مخالف بحث نماييم باعث بالندگي ميشود . آزادي مطلق درحقيقت ناقض خودش است . نقد انديشه بر نقد رفتار اولويت دارد . نقد بايد بصورت ارزيابي منصفانه باشد يعني نقاط ضعف و قوت را باهم ببيند – امام صادق (ع):بهترين دوست من ،كسي است كه عيب مرا به من هديه دهند .           خيانت كرده هر كسي كه عيب او را در آشكارا بيان كند .

شرايط اخلاقي نقد :

۱-     فهم سخن و تبحر در موضوع : در نامه شماره ۳۱ امام علي (ع) به فرزندش امام حسن (ع) در زمان بازگشت از جنگ صفين در سال ۳۸ هجري مي فرمايد : اي فرزندم اگر مطلبي دشوار است و نفهميدي به خودت بنگر شايد از ناداني تو است ! چه تو نخست كه آفريده شدي نادان بودي سپس دانا گرديدي ، و چه بسيار است آنچه نمي داني و درحكم آن سرگرداني …

۲-     كنارنهادن حب و بغض : به قصد مچ گيري و بانگاه عاشقانه يا نگاه مغرضانه به مسئله مينگرند كه درك صحيح تشخيص سره از ناسره سخت ميشود . ( تاثير حب و بغض تا جايي است كه هنر را عيب و عيب را هنر جلوه مي كند )

۳-     پرهيز از نقد متقابل : چون از من نقد مي كند همانجا من نيز از او نقد كنم كه انسان بايد از اينگونه نقد پرهيز نمايد .

۴-     نقد انگيخته به جاي انگيزه : (به گفته بنگر نه به گوينده ) بجاي پرداختن به پاسخ نقد به كالبد شكافي نيت و انگيزه او اقدام ميكند در گفتگوها و مشاجرات سياسي و اجتماعي و حتي علمي رواج دارد .

۵-     تفكيك انديشه و رفتار از فرد : از انديشه نقد صورت گيرد و از نقد صاحب انديشه پرهيز شود .

۶-      لزوم بردباري و نقدپذيري : هرگز نيكي و بدي يكسان نيست ، بدي را بانيكي دفع كن ، ناگاه (خواهي ديد ) همان كسي كه ميان تو و او دشمني است ، گويي دوستي گرم و صميمي است . برخورد امام محمد باقر(ع) باكسي كه حرمت امامت و انسانيت را ناديده گرفت.

۷-     پرهيز از برچسب زدن : برچسب زدن و انگ به صاحبان انديشه و يا ناقدان – برچسب هايي از قبيل : غرب زده ، ليبرال ، ملي گرا ، قرون وسطايي و امثال آن كه براي تحقير منتقد يا شخص و گروه منتقد بكار مي رود .

۸-     آغاز كردن از خود : پيامبراكرم(ص) : خوشابحال كسي كه عيوب خودش او را از عيب گويي ديگران بازداشته است .

بزرگترين عيب آن است كه چيزي را زشت انگاري كه خود به آن گرفتاري .امام علي (ع)

فصل چهارم : اخلاق معشیت

مبانی و معیار انتخاب شغل   :     وجود استعدادها و توانایی های لازم               اقتضادی شرایط محیطی و اجتماعی

 شرایط لازم برای زندگی خوب و موفق  :  داشتن شغل آبرومند         درآمد مناسب

پيامبراكرم(ص): عبادت و پرستش خداوند ۷۰ جزء دارد كه بالاترين و برترين جزء آن طلب روزي حلال است .

كار درسيره اولياي دين : همه پيامبراي و امامان براي تامين مخارج زندگي خود و خانواده شان كار مي كردند

رابطه اخلاق و معيشت: پيامبراكرم(ص)خطاب به ابوذرغفاري: اي ابوذر بدرستي انسان گاهي بدليل انجام گناه از روزي خود محروم مي شود .  نقش كار در تربيت بهداشت رواني : امام علي(ع) : اگر تو نفس خود را به كاري مشغول نسازي ، او تو را مشغول خواهد كرد .

 آثار کار :   سبب شکوفای شدن استعدادها انسان می شود .                سعادت دنیا و آخرت در زمینه تغییر فرد اجتماعی تامین می کند.     از عوامل مهم احساس شخصیت ، عزت ، استقلال ، اعتماد به نفس است.    بیانگر احساس مسئولیت اجتماعی است.  بیانگر بهره مندی انسان از حیات طیبه است.  در قرآن بیش از ۵۰۰ آیه درباره کار و تلاش آمده است.

 انواع کار (با ذکرمثال)

۱٫     کار عبادی : انجام فرائض.                     ۲٫     کار فرهنگی :  شرکت در مسابقه قرآن عترت.        ۳٫     کار تولید : ایجاد کارخانه .

۴٫     کار توزیعی : پخش مواد غذایی.               ۵٫     کار خدماتی : کار رفتگری.

 چند حدیث در باره کار و تلاش

۱٫     پیامبر اسلام (ص) : عبادت هفتاد جزء دارد که بالاترین و برترین جزء آن طلب روزی حلال است.

۳٫     امام صادق (ع) : کسی که در راه امرا و معاش خانواده خود تلاش کند همانند مجادله در راه خداست.

 رابطه اخلاق و معشیت

۱٫     پیامبر اسلام (ص) : اخلاق نیکو باعث زیادی روزی می شود.

۲٫     پیامبر اسلام (ص) به ابوذر فرمود : انسان بخاطر گناه از روزی مقرّ محروم میشود.

فصل پنجم : اخلاق معاشرت

 انواع معاشرت (مطالعه )

۱٫     معاشرت آیينی :   احساس مسئولیت نسبت به همکیشان خود. (كسي كه فرياداستمدادمسلماني رابشنودوياري نكندمسلمان نيست.)

۲٫     معاشرت انسانی :  احساس مسئولیت نسبت به انسانها. صرف نظر از اينكه هم كيش ، هموطن يا خويشاوند هستند يا نه .

۳٫     معاشرت شهروندی : احساس مسئولیت نسبت به همشهروند خود.

۴٫     معاشرت دوستانه :    احساس مسئولیت نسبت به دوستان خود.

۵٫     معاشرت خانوادگی :  احساس مسئولیت نسبت به خانواده خود.

 معیار معاشرت عربی از پیامبر (ص)خواست کاری به او بیاموزد که با انجام آن به بهشت درآید. فرمودند : « چیزی که دوستی داری از ناحیه مردم به تو برسد به آنها برسان و چیزی که دوست نداری از مردم به تو برسد به آنان نرسان.»  این حدیث می گوید معیار معاشرت این است که خود را به جای مردم بگذاری. ( معيار معاشرت : هر چه را برای خود مي پسندی برای دیگران بپسند. )

امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) فرمودند که :

۱٫     خود را در میان خویش و دیگران میزان قرار ده.

۲٫     ستم مکن چنانکه دوست نداری به تو ستم کنند.

۳٫     نیکی کن چنانچه دوست داری به تو نیکی کنند.

۴٫     آنچه را برای خود دوست داری برای دیگران دوست بدار.

 ۱-سلامت ذهن     ۲- وفاداري و راز    ۳- يادگيري    ۴- پاك بودن(چيزهايي كه ديگران به غلط رسم كردن ما آلوده آن نشويم )

بهترين راه فهم توقع ديگران از ما اين است كه ما خود را جاي آنان بگذاريم وتصوركنيم اگر ماجاي آنان بوديم چه توقعي ازطرف مقابل داشتيم.

 

اهتمام به امور مردم از دیدگاه اسلام

اسلام سفارش میکند که هر مسلمان باید بفکر سایر مسلمانان باشد و نسبت به هدایت و ارزش آنها احساس مسئولیت کند ، مثلاًاگر ظالمی ببیند حداقل درمقابل آن ایستادگی کند . ( عبادت بجز خدمت خلق نيست )

پیامبر اسلام (ص) : مردم عیال خدا هستند پس محبوب ترین فرد نزد خداوند فردی است که به عیال خدا نیکی زیادی بکند.

قضاء حاجه المومن:به محض اطلاع از نيازمندي يك مومن اخلاقاً موظفيد در رفع نياز او پيشقدم شويدو اجازه ندهيد تا او نيازش را بيان كند . ازشخصي پرسيدند اگرچندساعت ازعمرت باقي باشدچه ميكني؟گفت برروي پله درخانه مينشينم و نيازهاي مردم رابرآورده ميكنم حتي به اندازه يك استخاره

 برآوردن نیاز مردم از دیدگاه اسلام

۱٫     کسی که برآوردن نیاز مردم تلاش میکند در قیامت از امان الهی در امان است.

۲٫     کسی که دل مومنی را شاد کند خداوند دل شما را شاد می کند.

۳٫     پاداش ای بالاتر از ۳۰ حج عمره که برای کسی که گره ای از کار مردم باز بگشاید.

 ( اصلاح ميان مردم )     ” اصلاح ذات بین ”    ص ۱۲۹

اگر دو نفر با هم مناقصه کرده باشند بطوری که روابط دوستی  آنها بهم خورده باشد چنانچه فردی  بتواند رابطه دوستی را در بین آنها بر پا کند به این عمل اصلاح ذات بین گویند.

امام علی (ع) به امام حسن (ع) : که از جدت پیامبر اسلام شنیدم که اگر فرد بین دو نفر آشتی بر قرار نماید از سالیان دراز که نماز بخواند بیشتر است.

 نظارت اجتماعی ( امر به معروف و نهی از منکر )

بر هر مسلمانی این امر واجب کفایی است . هرچه برخود مي پسندي براي ديگران هم بپسند . انسان در انجام معروف خودخواه و خودبين نباشد و سعي كند در جامعه گسترش دهد و بديها را هرجا ديد از بين ببرد

پیامبر اسلام(ص): خداوند نسبت به مومن ضعيفي كه دين ندارد، خشمگين است. منظور ازمومن ضعيف كسي است كه نهي ازمنكر نمي كند. سوال شد بهترين مردم چه کسی است؟ كسي كه از همه بيشتر امربه معروف و نهي از منكر ميكند و كسي كه تقواي بيشتري دارد و نسبت به مشيت او راضي تر است .

 نکات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر

علت برتری امت اسلامی بر سایر امت ها وجود امر به معرف و نهی از منکر است . ص ۱۳۱  ( علت قیام امام حسین (ع) بر پایه این اصل است .)

امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه عمومي

۱٫          چون شامل همه انسانها از کوچک و بزرگ ، زن و مرد میشود ( مربوط به فرد و گروه خاصي نيست )

۲٫          در همه زمانها قابل  اجرا می باشد . (هيچ قدرتي نمي تواند از ازامر به معروف و نهي از منكر قلبي جلوگيري كند )

۳٫          نسبت به همه افراد قابل اجراست . ( حتي حاكمان و قدرتمندان را شامل مي شود . )

۴٫          شامل همه احکام شرعی ،اجتماعی ، سیاسی ، اخلاقی ، فرهنگی میشود . ( از مسايل فردي گرفته تا مسائل كلي را شامل مي شود )

 شرایط امر به معروف و نهی از منکر

۱٫  آمر به معروف وناهی ازمنکر عالم باشد ( شناخت معروف و منكر )  – سليقه اي برخورد نكنيم .

۲٫احتمال تاثیر باشد(تحقق معروف ها و جلوگيري از وقوع منكر را سبب شود) شامل قلبي نمي شود بلكه مربوط به زباني و عملي امربه معروف و نهي از منكراست.

۳٫ در انجام منکرات مفسد وجود نداشته باشد . ( اصرا ر برگناه )

 مراتب امر به معروف و نهی از منکر را بنویسید ؟ *مهم*

۱٫     مرتبه قلبی : انسان در درون خويش از منكر نفرت داشته و معروف را دوست بدارد . (كسي كه از مرتبه قلبي برخوردار نباشد انساني مسخ شده )

۲٫     مرتبه زبانی : بهنگام مشاهده منكر نبايد تنها به ناخوشنودي قلبي  و دروني بسنده كند بلكه به زبان آورد (اعتراض را به گوش فرد برساند )

۳٫     مرتبه عملی : اگر مراتب و مراحل قبلي ناكافي و ناكارآمد بود بايد دست به اقدام زد (وارد ميدان شد حتي جان خود و عزيزان را درتحقق معروف و برچيده شدن منكر فدا كرد ) البته فقيهان اين مرحله را وظيفه حكومت اسلامي ميدانند و نه وظيفه تك تك افراد .

 راههای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

ايجابي : یعنی با فرد گناه کار به طور جدی مقابله کنید (باقاطعيت و جديت بادرنظرگرفتن آبرو و افشاي گناه و از تكرار آن جلوگيري شود . )

سلبي : از نشست و برخاست با طبعکاران دوری کنید و دوستی خود را با آنها قطع کنید.

 آسیب شناسی معاشرت با دیگران ( مفهوم انصاف دوستی )

۱٫  دخالت در امور خصوصی ( به حريم خصوصي افراد تجاوز نكرده و نهانخانه ذهن و زندگي آنان را افشا نكنند ) – ( استثنا : براي كارهاي حكومت جاسوساني را بگمار مراقب زمامدارانت به رعايت امانت و مهرباني با رعيت )

۲٫   شایعه پراكنی ( باعث دروغ مي شود ) داستان آموزنده پر مرغ

۳٫   سوء استفاده از دیگران : ديگران را نردبان خودشان مي كنند ( يكي از مهمترين شرايط پايداري دوستي و معاشرت رعايت انصاف است )

حق برادرت را با دوستی که با آن داری ضایع نکن و منظور از انصاف از دوستی و شرایط دوستی در حق آنها منصفانه رعایت کنید تا دوستی تو دوام پیدا کند .     انصاف موجب پيوند دلها به يكديگر مي شود . حضرت علي (ع)

 اهمیت دوست ودوستی

یکی از نخستین راههای قضاوت در باره شخصیت افراد است . یکی از راههای شناخت دین و مذهب افراد شناخت دوستان اوست . داشتن دوستان بد آفت خیر و برکت است . ( دوست بد ، قطعه اي از جهنم است )  بهره مندی معاشرت با دوستان خوب در كنار رازداري ، سبب بهره مندی از خیر دنیا و آخرت مي شود .  حضرت علی (ع) : با انسان های بدخواه معاشرت مکن ، چرا كه طبع تو ، نا آگاهانه از طبع او می دزدد.

استارینو

 ویژگیهای دوست خوب

۱٫ ظاهرش و باطنش یکی باشد.      ۲٫ افتخارات دوستش را افتخار خود وشكست او را شكست خود بداند     ۳- چيزي را از دوستش دريغ نكند     ۴٫ در سختی ها دوستش را تنها نگذارد .       ۵- ثروت و قدرت رفتار او را با دوستش تغير ندهد .

ديدن آنان انسان را به ياد خدا اندازد    –   گفتارشان بر دانش انسان بيافزايد    – رفتارشان ياد آخرت را در دل انسان زنده كند .

 اعتدال در دوستی  در حدیث آمده است که دوستت را چنان دوست مدار که روزی دشمن شود و دشمنت را چنان دشمن  مدار که روزی دستت را بگیرد . ( نبايد همه اسرار را فاش كند )

امام باقر(ع) : پدرم امام سجاد به من سفارش کردند که با پنج گروه دوستی نورزم :

۱٫     دروغگو : چون دورغگو نزدیک را برای تو دور و دور را برای تو نزدیک میکند.

۲٫     فاسق : چون تو را لقمه ای کمتر از لقمه ای دیگر می فروشد.

۳٫     بخیل : زیرا وقتی تو بیشترین نیاز را دارای ، تو را رها می کند.

۴٫     احمق : زیرا وقتی می خواهد به تو سود برساند ، ضرر می رساند .

۵٫     قاطع رحم : کسی که خویشاوندان خود قطع رابطه کرده باشد قرآن او را لعن میکند .

 فصل ششم : اخلاق جنسی

 مفهوم اخلاق جنسی

به سلسله ای  گفته می شود که به غریزه جنسی مرتبط اند مانند ۱٫ نحوه ارضا غریزه ۲٫ حیای زن ۳٫ غیرت مرد ۴٫ازدواج ۵٫ وفا داری به همسر

 سه نظریه و ديدگاه در باره غریزه جنسی *مهم*

۱٫     نظریه تفریطی ( معتقدند براي رسيدن به مقامات بالا بايد از غريزه جنسي رهاشد ) ( مسيحيان : ۱- حفظ نسل ۲- دفع افسد به فاسد )

۲٫     نظریه افراطی (زيگموند فرويد اتريشي) معتقد است ريشه همه مشكلات و مسائل در سركوب كردن غريزه جنسي است .

۱

۳٫     نظریه معتدل ( بهره مندي مشروع از اين غريزه شرط تكامل معنوي انسان و رسيدن به سعادت واقعي است .)

دیدگاه نظریه تفریطی

غریزه جنسی میلی ذاتا پلید می دانند- آمیزش جنسی به طور کلی حتی با همسر کاری زشت است – عامل اصلی تباهی جامعه را میل جنسی می دانند – برای رهایی از گرفتاری های روحی و اجتماعی پیشنهاد می شود غریزه جنسی را نادیده بگیرید .

مثل آئین جينیزم می گوید: انسان باید شهوت را بر خود حرام کند و مهمترین بلا در جوامع محبت به زن است . ( آيين جَين )

۲

كسي به مقامات بالاي معنوي دست مي يابد كه از همه تعلقات مربوط به غريزه جنسي آزاد باشد ، حتي علاقه به فرزند ، خانه و خانواده را بايد رها كند ( آيين بودا )

   دیدگاه نظریه افراطی

میل جنسی در انسان نسبت به امیال دیگر شدید تر است . این میل مختص به بلوغ نیست بلکه از دوران کودکی در انسان وجود دارد.   این میل بطور عُقده در ضمیر نا خدا گاه انسان متراکم میشود.

در اين نظريه ۳ استدلال وجود دارد :

استدلال ۱ : ريشه بيماريهاي روحي و اجتماعي بشر در سركوب غريزه جنسي و ايجاد محدوديت براي ارضاي آن است .

در پاسخ : ۱- اينكه ريشه بيماريهاي روحي بشر ، ايجاد محدوديتهاي جنسي است  ادعايي بي دليل است ۲- آزادي همه جانبه غرايز جنسي نه تنها موجب دستيابي به سعادت نخواهد شد بلكه آشفتگي هاي روحي و رواني شديدتري خواهد داشت . ۳- اينگونه بيماريهاي روحي و رواني را در جوامعي كه در ارضاي غريزه جنسي محدوديتي ندارند يا محدوديت كمتري دارند ميتوان به وضوح در آن جوامع مشاهده كرد .

استدلال ۲ : انسان نسبت به چيزي كه منع شود حريص تر مي شود .

درپاسخ : ۱- پذيرش اين اصل كه هرگونه ممنوعيتي حرص آور است و نتيجه عكس ميدهد پس بايد كليه قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي برچيده شود زيرا حرص آور بوده و نتيجه عكس ميدهد !   ۲- درجوامعي كه آزادي جنسي وجود دارد بيشتر جوانان خود را تحت فشار مي بينند و نبايد از روحيه تنوع طلبي بشر غافل بود .( بي نهايت خواهي : هميشه آنچه ندارد ميخواهد  )

استدلال ۳: خالق انسان بي جهت اين غريزه را درنهاد او قرار نداده براي ارضاو اشباع دراختيار انسان قرارداده نه سركوب(خلاف هدف آفرينش)

در پاسخ : ۱- پذيرش اين استدلال به معناي هرج و مرج كامل اخلاقي و اجتماعي است (سربازي با شنيدن اولين صداي انفجار از ميدان نبرد فرار كند و دردادگاه نظامي علت فرار را طبعيت از غريزه بداند نه تنها بايد مورد پذيرش قرار گيرد بلكه بايد تشويق هم بشود !  ۲- غرايز انسان منحصر در غريزه جنسي نيست بلكه داراي غرايز مختلف و متنوعي است .

شره : عبارت از جنبه افراطی شهوت          خمودی : عبارت از جنبه ی تفریطی شهوت

 دیدگاه نظریه معتدل (نظریه اسلام)

بهره مندي مشروع از اين غريزه شرط تكامل معنوي انسان و رسيدن به سعادت واقعي است . وسیله ای برای تداوم زندگی بشر و بقای نوع انسان. (حكايت زني كه نزد امام محمدباقر(ع) – تبتل = مجرد ماندن ‌‌-اگرتجردفضيلت بود حضرت فاطمه(س) سزاوارتربه اين كاربود)

 تفاوت دو نظریه تفریطی و افراطی را بنویسید؟

نظریه تفریطی میگوید ریشه همه پلیدیها میدان دادن به غریزه جنسی ولی نظریه افراطی می گوید در ریشه همه پلیدیها سرکوب کردن  غریزه جنسی است.

عوامل شهوت پرستی

۱٫     در خدا شناسی و سستی ایمان  به خدا و پیامبر و عدم رعایت دستورات دینی

۲٫     ضعف در خود شناسی و نداشتن درکي درست از خویشتن و بی توجهی به ارزشهای انساني تا سرحد حيوانات

۳٫     ضعف در شناخت امور و عدم شناخت پیامدهای ناگوار دنیاوی و اخروی و شهوت رانی

قل للمومنين يغضواابصارهم   و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن  (سوره نور) هم مردها چشم برهم بگذارند و هم زنان چشم برهم بگذارند .

 پيامبراكرم(ص): چشمي كه به نامحرم نگاه نكند ، عظمت و جلال خداوند را مشاهده مي كند .

اهميت ازدواج :

تنها راه مشروع و مقبول ارضاي غريزه ازدواج است .  رهايي از خودپرستي و خود دوستي بسوي غيردوستي است . واجب شرعي است . دوركعت نماز شخص ازدواج كرده برتر از هفتاد ركعت نماز انسان عزب شده است .

امام صادق(ع): كسي كه بخاطر فقر ازدواج نكند نسبت به خداوند بدگمان است. پيامبراكرم(ص): براي بهره مندي از رزق ازدواج كنيد زيرا درزنان بركت است .

 شرایط همسر خوب

۱٫ اصالت خانوادگی (پيامبراكرم(ص): ايُّهَاالناسُ ايّاكُم و خَضْراءَالدِمَن :بشدت از ازدواج بادختران زيباكه شرافت خانوادگي ندارند برحذرميدارم .)

۲٫     اخلاق نیک امام رضا(ع):دختر خوب را به شراب خوار ندهيد .

۳٫     تقوا و تدّین دست كم به كمترين درجه تقوا كه ترك محرمات و انجام واجبات است اهتمام ورزيد .

  فضایل اخلاقی مربوط به غریزه جنسی

۱٫     عفت و پاکدامنی ( عفت جنسی : کنترل غريزه جنسی در چارچوب عقل و شرع )  امام باقر(ع) می فرماید: « هیچ عبادتی برتر از عفت شکم و عفت جنسی نیست.»

۲٫     غیرت ( کوشش در محافظت از چیز هایی که نیاز به محافظت دارد ) حفاظت زيادي نگراني ايجاد كرده وموجب سوءظن ميشود كه در نهايت شخص را به گناه مي كشاند .

۳٫     حجاب و ترک خودنمایی در انتظار عمومی

تفاوت غیرت و حسادت

۱٫     غیرت از فضایل اخلاقی اما حسادت از رذایل اخلاقي است .

۲٫     منشا غیرت نوع دوستی اما منشا حسادت جنبه خود خواهی دارد.

(حسد : آرزويي است منفي نسبت به ديگران )  ( غيرت يك آرزوي مثبت است نسبت به ديگران )

فصل هفتم :اخلاق سیاست

بیان دیدگاه: درباره رابطه اخلاق و سیاست،دیدگاههای متعددی از سوی دانشمندان سیاسی و مکاتب مختلف اخلاقی مطرح شده است :

نظریه ۱ جدایی اخلاق از سیاست. برخی معتقدند که قلمرو اخلاق از قلمرو سیاست کاملاً جداست،ممکن است رفتاری از نظر اخلاق پسندیده ولی از نظر سیاست ناپسند تلقی شود بنابراین ،سیاست غیر اخلاقی است،نه رفتارهای سیاسی را می توان با معیارهای اخلاقی سنجید و نه رفتارهای اخلاقی را با معیارهای سیاسی ،بلکه هر دو از این دو حوزه دارای ضوابط و قوانین خاص خود هستند.

ماکیا ولی نماینده تام این نظریه است وی معتقد است پایبندی به اخلاق در عرصه سیاست نتیجه ای جز شکست و نابودی در پی ندارد، برخی نقد دیگری از این دیدگاه دارند بدین بیان که ما دوسیستم اخلاقی داریم،اخلاق فردی،اخلاق سیاسی و اجتماعی .این دو نوع سیستم اخلاقی دارای اصول و قواعد خاصی خود هستند. نقد و بررسی این نظر با هر دو نقد پیش،ناشی از درک نادرست اخلاق و احکام اخلاقی است.

موضوع احکام اخلاقی ،افعال اختیاری انسان است ، و متعلق این افعال اختیاری ،گاهی خود انسان است که از آن به اخلاق الهی و گاهی نیز جامعه است که از آن بعنوان اخلاق اجتماعی یاد می شود.بنابراین هیچ فعلی از افعال اختیاری انسان ، نمی تواند خارج از چارچوب اخلاق قرار گیرد. رفتارهای سیاسی  نیز مانند رفتارهای فردی ،بخشی از افعال اختیاری انسان است که مورد ارزش گذاری اخلاقی قرار می گیرند.

نظریه ۲ اصالت سیاست و تبعیت اخلاق از سیاست  بر اساس این نظریه ، همه رفتارهای اخلاقی اعم از رفتارهای فردی و اجتماعی ،تحت سیطره سیاست است. ارزش های اخلاقی تابع مصالح سیاسی است. اخلاق و ارزشهای اخلاقی در این دیدگاه صرفاًجنبه ابزاری دارند و تا آنجا ارزشمندند که ما را به اهداف سیاسی مان برسانند. نقد و بررسی نخستین اشکال این نظریه ،پذیرش نسبيت گرایی است که بر اساس آن نمیتوان هیچ حکم اخلاقی ثابتی داشت. یک کار ممکن است از نظر گروهی اخلاقی و از نظر گروه دیگر غیر اخلاقی می باشد. اشکال دیگر این نظریه این است که معنای واقعی سیاست به درستی درک نشده است. زیرا اگر هدف سیاست را وصول به سعادت بدانیم،هدف سیاست همان هدف اخلاق خواهد بود و سیاست زیر مجموعه اخلاق خواهدبود.بلی اگر هدف سیاست را ارضای شهوات و غرایز حیوانی بدانیم،هدفش غیر اخلاقی خواهد بود.

نظریه ۳ اصالت اخلاق و تبعیت سیاست از اخلاق نظریه مقبول و معقول این است که اصالت با اخلاق و سیاست تابع اخلاق است.الگوی علمی و عملی این نظریه حضرت علی (ع) است.

 وظایف اخلاقی مردم در انتخاب مسئولین

 ۱- رعایت تناسب میان فرد و مسئولیت مورد نظر در انتخاب افراد برای مسئولیت باید تخصص آن فرد با مسئولیت آن در نظر گرفته شود والا نیروها هدر می رود و امکانات ضایع می شود و متخصصان مأیوس می گردند. .

۲- توجه به سوابق کاری(تجربه) تجربه یکی دیگر از ویژگیهای لازم برای انتخاب مسئولان است.حضرت امیر(ع)در نامه خود به مالک اشتر می فرماید: از اهل تجربه و صاحب حیاء در مسئولیت استفاده کن.

 ۳- توجه به اصالت خانوادگی یکی دیگر از ملاکهای انتخاب مسئولان،توجه به اصالت خانوادگی افراد است.باز حضرت امیر(ع)به مالک اشتر می فرماید:به کسانی نزدیک شو که گوهری نیک دارند و از خاندان پارسايند و از سابقتی نیکو برخوردارند و از خاندان پارسایند و از سابقتی نیکو برخوردارند.

 ۴- توجه به سوابق دینی و اخلاقی افرادی که پایبند به دین نیستند نه می توانند به درستی بر مردم خدمت کنند و نه احکام دین را اجراء کنند و نه می توانند امین مردم باشند ، این افراد که در قبال خداوند احساس مسئولیت نمی کنند،در مقابل مردم نیز خود را مسئول نخواهند دانست. حضرت امیر(ع)به مالک می فرماید :بدترین وزیران تو،کسی است که پیش از تو وزیر بدکاران بوده و آنکه در گناهان آنان شرکت نموده است .

 ۵- خود داری از انتخاب نالایقان. مسئولیت امانت الهی است و این امانت را باید به افراد لایق سپرد.پیامبر(ص) فرمود:کسی که فردی را در قومی به کار گیرد که در میان آنان کسانی هستند که خداوند از آنان راضی تو است،پس به خداوند خیانت کرده است. امام صادق(ص)نیز فرمود:کسی که مردم را به سوی خود بخواهد در حالی که داناتر از او در میان مردم باشد بدعت گذار و گمراه است.

 ۶- مشورت و رایزنی از آنجا که همه از تخصص و آگاهی لازم برای شناخت مدیران و مسئولان لایق و مناسب برخوردار نیستند،بهتر این است که با صاحبنظران و آگاهان مشورت کنند.

وظایف حاکمان در برابر مردم

 ۱- محبت و مدارا در دیدگاه اسلام ،مردم عیال خداوندند و با آنها باید با محبت برخورد کرد. خداوند مکرر به پیامبر(ص) فرموده است که با مردم با تواضع و محبت برخورد کن،و حضرت امیر (ع) فرمود:رأس سیاست به کارگیری مداراست.

 ۲- برخورد صادقانه با مردم حاکمان باید صادقانه با مردم رفتار کنند،مشکلات آنها را رفع و کوتاهی ها و ناتوانیهای خود را بپذیرند.

 ۳- فاصله نگرفتن از مردم حاکمان باید در درون مردم و با مردم باشند و دیدار چهره به چهره با مردم داشته باشند.

 ۴-رعایت عدالت.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خلاصه ویژه کتاب آیین زندگی (اخلاق کاربردی) احمدحسین شریفی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط با این محصول

خلاصه اندیشه اسلامی 1

خلاصه کتاب اندیشه اسلامی ۱ آیت الله جعفر سبحانی

دانلود رایگان خلاصه کتاب اندیشه اسلامی ۱ آیت الله جعفر سبحانی توضیحات کتاب اندیشه اسلامی ۱ یکی از کتاب های […]

635 فروش 0تومان
خلاصه کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی فاطمه جان احمدی

خلاصه نمونه سوالات کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی فاطمه جان احمدی

خرید دانلود خلاصه و نمونه سوالات کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی فاطمه جان احمدی   کتاب تاریخ فرهنگ و […]

242 فروش 3,000تومان
خلاصه کتاب دانش خانواده و جمعیت

خلاصه و نمونه سوالات دانش خانواده و جمعیت

جزوه و خلاصه کتاب دانش خانواده و جمعیت همراه با تست با جواب

440 فروش 3,000تومان
پاسخنامه شیمی مورتیمر

دانلود حل المسائل فارسی شیمی عمومی ۱ چارلز مورتیمر

کمترین قیمت ممکن و ارزان ترین در سطح نت

308 فروش 3,000تومان
تمامی حقوق مادی و معنوی برای استارینو محفوظ است.